Thursday, May 26, 2011

Cuti Semester : Kerja Part Time di Zakaria Laksa Telok Kechai


Entry yang jarang aku masukkan, iaitu tentang hal peribadi.. tapi kali ni macam nak kongsi skit dengan kawan.. Time cuti sem (2 bulan) ari tu sempat la aku kerja kat kedai laksa ni..dekat ja dengan umah aku..

Kerja dari kul 12.00tgh ari sampai kul 9.30mlm.. kalo laksa abis awai..bleh balik awai..kul 6 atau 7 bergantung pada laksa, tu pon kalo habis la.. pukul 12 tu mmg awal la..

Tokei suruh budak2 keja mai awai..tapi aku sorang ja yg sampai dulu (nak gtaw gak kata rajin n berdisplin...hahaa)..budak2 lain sampai kul 12.30 ada yang mai(datang) kul 1..pastu ada yang macam jeles skit la aku dapat gaji lebih..ya la dah gaji dikira mengikut jam bekerja..so adil la..jeles pa sgt..kwan2 ja..

Ni ada gambar skit..xelok pon..kamera Cyber-Shot K810i..

Ni masa xdapat uniform lagi..

Ni dah masuk kali ke-4 kot aku keja kat situ kalau balik cuti sem..Bermula tahun 2009 kalau xsilap.. kira tokei pon dah kenai dengan aku.. dia xkisah kalo keja pastu behenti sbb dia pon paham dengan aku ni macam mana..

Nak cakap sai gaji tu boleh la tahan.. Kedai ni jenis bagi gaji seminggu sekali iaitu hari khamis untuk di"enjoy"kan pada hari jumaat (cuti)... Average aku dapat RM 170-RM 200.. kalau time cuti sekolah lebih skit gajinya..maklumlah orang ramai..restoran top...

Dah dapat uniform..Yang ni jersi Home..kalau yang Away punya warna Biru..








  
 Ni laksa buat sendri..xputus..laksa beras..memang ori
Selalu aku yang hidangkan(sediakan) laksa..pastu
taruk kuah..pastu budak-budak
lain yang hantar ke meja pelanggan..
Aku wat ni sampai kul 2ptg ja..pastu pi solat dan service bertukar tangan kepada
old timer iaitu Pak Long..xsempat nak tangkap gambar..
Ni malam khamis tu..Tunggu gaji la apa lagi..Meja semua dah kemas..

Kalau orang xdak..melepak + menyembang la..


Kucing ni bukan malu tapi dia tidoq..siang tidoq malam merayap.. memang suka melepak kat kedai..

Masing-masing boring..xdak orang.

Berhidang

Berhidang orang kedah cakap.. tunggu nak letak kuah n hantar ke meja pelanggan..

Kul 2-4ptg..hari bekerja : mmg macam ni la gelagat budak keja..merapu ja kerjanya. dah xdak orang datang..

Aku kerja kat sini kadang strees dengan perangai customer yang macam2 lah. yang macam Haram pon ada..
malas nak cerita la..panjang...  

Customer always Right.. haha banyak la Rightnya kalau xabis2 nak menyusahkan waiter.. Lagi-lagi kalau time orang ramai..dah la panas..pastu bertambah plak panasnya..aduh..nak ja aku tuang kuah laksa panas2 kat muka dia..

So hampa(kamu/korang) semua yang pi makan kat kedai makan..jangan nak suruh waiter wat macam-macam..kalau lambat sampai makanan jgan marah waiter..Kalau hampa kat tempat dia, hampa akan rasa.. So pikir2kanlah..

p/s: carilah pengalaman kalau ada kesempatan..




2 comments:

  1. as-salam
    mak seha suka laksa telok kechai
    feveret kami 1 family :)

    ReplyDelete
  2. 1..ada lagi janggut hang tu...HAHA

    2..aku suka part kucing tu..lawak..BAHAHA

    3..bobos x makan laksa...ok bye.. HAHA

    ReplyDelete

berkata..

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...