Monday, November 12, 2012

Tips untuk melajukan komputer dan laptop





Bismillah..


Adakah komputer anda bergerak bagaikan siput? Terlalu lembab dan perlahan seolah-olah tiada tenaga. Nak menjalankan satu-satu program memakan masa yang agak lama dan kadang-kadang seperti tidak berfungsi sebaik mana yang kita biasa gunakan pada awal dulu walaupun komputer kita sebenarnya memang POWER! Jangan putus asa!


Ikutilah langkah-langkah berikut untuk mengoptima dan melajukan prestasi komputer anda…


Sebenarnya banyak sebab yang menjadikan komputer menjadi

sedemikian dan 90% daripadanya adalah disebabkan oleh virus dan spyware yang terdapat dalam komputer kita. Tambah-tambah lagi kita membiarkan komputer kita bersambung dengan talian jalur lebar yang terdapat di rumah kita hampir sepenuh masa. Saya juga kerapkali menghadapi situasi yang sedemikian, walau pun saya agak mahir juga untuk membaik pulih komputer sendiri samad dari segi software mahu pun hardware.


Biasanya ada 3 sebab utama komputer anda menjadi tidak responsif dan perlahan. Sebab-sebab tersebut adalah:


1-Kekurangan ruangan hard disk dalam komputer
2-Komputer anda telah dijangkiti virus dan spyware
3-Registeri/Ingatan komputer anda terlalu banyak dengan entri-entri yang samada hilang atau pun tidak sah/tepat.


Jika komputer anda kekurangan ruangan hard disk untuk berfungsi secara optima, anda perlulah memastikan ruangan utama di mana Sistem Operasi komputer anda seperti Windows XP/Vista dipasang mempunyai ruangan kosong yang mencukupi untuk ia berfungsi dengan baik. ini kerana sistem operasi seperti Windows XP memerlukan ruang kosong yang agak banyak dalam hard disk anda untuk dijadikan virtual memori.


Biasanya, anda perlu mengnyediakan ruangan sekurang-kurangnya 10% daripada ruang hard disk dalam partition tersebut untuk dijadikan virtual memori Windows. Ini bermakna, jika partition utama anda mempunyai ruang total sebanyak 100GB, anda perlu menyumbang 10GB untuk tujuan tersebut. Jika tidak komputer anda akan menjadi tidak responsif.


Bagi mengatasi masalah ini, anda perlu membuang/menyahpasangkan software yang anda pasang pada komputer anda. Pastikan anda memasang software yang benar-benar anda gunakan secara kerap. Mana-mana software yang anda jarang atau tidak gunakan, anda disaran membuangnya atau menguninstall mereka.


Jika terdapat banyak fail-fail video dan audio/mp3 yang anda muat turun daripada internet, anda juga disaran memmadamkanya atau memindahkan ke lokasi yang lain seperti pada partition yang lain (bukan partition utama) atau sebaiknya backup ke dalam CD atau DVD kosong.


Anda juga disaran menggunakan perisian yang boleh melakukan scanning pada registeri windows


Langkah pertama yang perlu anda ambil ialah memastikan komputer anda bebas dari virus dan spyware! Ini kerana mereka inilah penyebab utama komputer gagal berfungsi dengan baik.


Sumber




0 Pandangan & Kritikan:

Post a Comment

berkata..

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...